SEO och innehåll
(Content writing SEO)
Att ha ett relevant och helt unikt innehåll på sin hemsida är något som Google och andra sökmotorer verkligen uppskattar. Det visar att du är engagerad i din hemsida och skapar en relevans för de sökord du vill synas på vid sökningar. Men att skriva bra texter som både Google och besökarna har nytta av kan ibland vara lite besvärligt. Det gäller då att hitta en bra balans och att alltid i första hand utgå från besökarens intresse. Sitter du inne med helt unik information om dina produkter som inte alltid förmedlas så bra via stela produktkataloger, eller har du några bra tips som kan locka till sig besökare? Då är det bara att sätta igång och börja skriva.
Vill du har riktigt välformulerade, informativa och helt SEO-anpassade artiklar till din hemsida? Anlita då en professionell skribent. Pris kan då vara från 40 öre/ord!
Skippa de dyra e-handelslösningarna!
Att starta en webbutik är något som är mycket populärt och kan ibland vara ett bra sätt att nå ut till nya kunder. På marknaden finns det en mängd olika, färdiga lösningar som erbjuder webbutrymme, e-handelslösning och färdiga betallösningar i varierande paket. Efter en genomgång av de största leverantörerna på marknaden kan man dock konstatera att det skiljer en hel del mellan företagen när det handlar om vad man egentligen får för pengarna. Sammanfattningsvis kan man med bestämdhet fastslå att många webbutiksägare betalar alldeles för mycket i fasta månadsavgifter! Det är sällan en nystartad, mindre webbutik går riktigt bra och kan då få problem med att bära kostnader på flera tusen i månaden.
Istället för att enbart fokusera dig på att öka omsättningen i webbutiken bör du först och främst se till att minska dina fasta kostnader för driften. Det är något som är helt möjligt! Många leverantörer på marknaden spelar ofta på okunnighet hos användarna och driver på en ökad omsättning istället för minskade månadsavgifter.
Vill du ranka högt på Google? Glöm då inte bort din egen hemsida!
Många förknippar SEO och sökmotoroptimering enbart med länkar till hemsidan. Bra, starka länkar, många länkar och helst relevanta länkar. Visst är länkar något som är viktigt, men det som många nybörjare faktiskt glömmer bort eller inte tänker på alls är det man kan ändra på här och nu – dvs. att arbeta med sin egen hemsida. Hemsidan bör alltid betraktas som kärnan i allt SEO-arbete. Det är hemsidan man alltid utgår ifrån och det är ju faktisktdit man vill ha trafiken.
Förmedlar din hemsida verkligen det du tror?
Varför inte göra en enkel enkät och dela sen ut den till vänner och bekanta som inte är så insatta i vad ditt företag egentligen gör. Låt dem sen beskriva hur de uppfattar er hemsida och låt dem beskriva vad de tror ert företag gör eller erbjuder. Analysera därefter resultatet och tänk dig in i Googles situation. Googles sökrobot är inte mänsklig och kan därför inte läsa in någonting ”mellan raderna”. Ofta kan man börja med att förbättra en hemsidas texter och rubriker för att öka förståelsen för både besökare och Googles sökrobot. Det är något som resulterar i nöjdare kunder och att Google lättare kan utvärdera vad din hemsida egentligen handlar om, vilket i slutändan ger bättre placeringar för de relevanta sökorden på Google. Så se till att börja med att anpassa hemsidans innehåll (text, rubriker, kod mm.) så att både besökare och Google enklare förstår den.
5 vanliga myter om SEO
1) Länkar är allting: visst länkar är mycket viktiga, men det är långtifrån allt. Faktum är att tre riktigt bra och helt relevanta inlänkar kan vara mycket bättre än 100 länkar från låtsasbloggar.
2) Bra SEO ger snabbt resultat: Nej, det gör det ofta inte! Men bra SEO ger däremot hållbara resultat där trenden är framgång över tid. Självfallet kan ibland även ett gediget SEO-arbete ge riktigt snabba resultat. Men att försöka hamna i topp 3 efter bara några veckor på hårt konkurrensutsatta sökord är verkligen svårt. Det gäller oftare att långsamt bygga upp förtroendet hos Google och sen höjer de era sökord sakta men säkert mot toppen. Lika långsamt dalar sen resultaten om ni slutar med ert SEO-arbete. Det blir alltså inga allvarliga ras som med en mer aggressiv SEO.
3) Som en liten företagare behöver jag inte använda mig av SEO: Tvärtom! Många små företagare struntar ofta i sin hemsida och vet inte hur enkelt det egentligen kan vara att bli hittad via Google. Man stöter ofta på hemsideägare som inte anpassat sina metataggar eller som tror att besökaren kan ”läsa mellan raderna” (likadant är det ofta med deras konkurrenter). Vem tror ni syns allra längst upp i serpen efter SEO-anpassningen? Sökmotoroptimering är i regel ett förhållandevis prisvärt sätt att marknadsföra sig på online. Det är absolut något även för den lilla företagaren.
4) Man blir bara lurad av alla SEO-marknadsförare: Som en erfaren SEO-konsult är man van vid att arbeta i motvind. Det finns tyvärr också mängder med företag online som erbjuder rena skräptjänster och som bara är ute efter att tjäna snabba pengar. Men ta och lita på din magkänsla! Vad du söker är en SEO-konsult som är ärlig är en bra samarbetspartner både i vått och torrt. Undvik därför alltid paket-tjänster som inte är anpassade direkt för ditt företag.
5) Alla konkurrenter arbetar med en aggressiv SEO! Så om vi inte gör det samma så kommer vi väl långt efter?: Konkurrenterna kan ha ett försprång under en tid, för att sedan, en vacker dag helt plötsligt försvinna helt. Det är något som i regel har att göra med Googles olika uppdateringar (Panda, Pinguin osv). Google hittar hela tiden spammetoder och straffar dem efterhand. Så är man mån om sitt företag och inte vill utsätta det för någon risk – då arbetar man långsiktigt med sin SEO och tror inte på någon omedelbar succé.
Marknadsföring i sociala medier
Sociala medier är numera ett populärt och välkänt begrepp som innefattar bloggar, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest m.m… och den här listan fylls hela tiden på med helt nya kanaler. Som en mindre företagare kan man bli en aning stressad av alla dessa olika kanaler. Hur ska man överhuvudtaget ha tid för att hela tiden hänga med i de senaste trenderna? Mitt tips är därför att välja ut det som passar dig och just din bransch. Om du är osäker så kan du börja med att testa dig fram. Lägg sedan krutet på den eller de sociala medier som du tror ger dig allra mest i längden.
Facebook: Skapa en egen företagssida och fyll den sen med relevant innehåll. Marknadsför sen den sidan genom Facebook-annonser eller sponsrade inlägg. Du väljer din lämpliga målgrupp efter kön, intresse m.m. Då kan din budget vara ganska så liten men ändå ge ett bra resultat. Utgå ifrån vad du vill uppnå med ditt arbete och budget, handlar det om fler ”likes” eller något annat.
Twitter: Följ på Twitter så många användare du kan inom ditt eget område. Tänk på var dina tänkbara kunder kan hålla till. Uppdatera ofta och glöm inte att även skicka en länk till hemsidan lite då och då.
Bloggar: Starta en egen blogg eller använd dig av andra bloggare som kan marknadsföra dina tjänster eller produkter. Interagera aktivt med andra bloggar och bjud en hel del på dig själv. Se till att ha en välgenomtänkt struktur och ett klart mål med bloggandet.
Instagram: Om ditt företag säljer varor som gör sig bra på bild är detta alltid en bra kanal. Se till att tagga bilderna rätt så att de enkelt kan hittas av andra användare.
Låt sen alla dina sociala kanaler samspela. Koppla din blogg till Facebook och Twitter och gör detsamma med Facebook och Instagram. Det spar en hel del tid och gör att du syns ännu mer överallt.
En transparent sökmotoroptimering
Många SEO-företag erbjuder helt opersonliga SEO-paket och ofta har du som företagare ingen som helst insyn i det arbete som verkligen kommer att utföras på din hemsida. Många kanske tycker att ”det spelar väl inte så stor roll så länge jag får ett bra resultat”. Men faktum är att det spelar en ganska så stor roll på lång sikt. Du kan i värsta fall bli straffad av Google (vilket ibland kan innebära att du inte längre kommer med alls i sökresultatet) och kvaliteten på hemsidans innehåll kan verkligen ta stryk. Att känna till hur ditt företag presenteras på andra hemsidor är också något som är av största vikt. Tänk på att mycket av det innehåll vi skapar på nätet ligger kvar där i flera, flera år. Det är därför viktigt att arbeta med helt personligt anpassade lösningar som har som enda syfte att göra din hemsida synligare på Internet. Helt enkelt en genomtänkt sökmotoroptimering med en stor transparens!
Utnyttjar du effektivt alla gratis marknadsföringskanaler?
Som företagare är det verkligen viktigt att alltid synas, framförallt gäller det på Internet. Kan man sen synas helt gratis är det verkligen ett extra plus. Faktum är också att Internet erbjuder många fler möjligheter till en helt gratis marknadsföring jämfört med en mer traditionell marknadsföring utanför Internet.
Här kommer lite snabba tips på sajter som kan passa (lite beroende på
bransch och inriktning).
- Lägg till ditt företag i Google Places.
- Har ditt företag redan ett Facebook- eller Twitter-konto?
- Anmäl din hemsida i de största och viktigaste länkkatalogerna.
- Sök på Google för att hitta branschregister som är gratis.
- Starta en You Tube-kanal och lägg upp videor om dina produkter/tjänster som ger dina kunder ett mervärde.
- Lägg upp en profil och var aktiv på olika branschforum.
- Skapa en företagsprofil på Linkedin.
- Skapa en eller flera gratisbloggar och länka till ditt företag i dina inlägg.
Det viktiga när man arbetar med dessa gratis-tjänster är att man utnyttjar dem på bästa sätt.
Gör en google-städning
SVT visade för ett bra tag sedan en uppmärksammad dokumentär som heter ”Du är Googlad”. Den dokumentären har fått mycket uppmärksamhet i medier och förstås också i SEO-kretsar. I dokumentären så anlitar journalisten Johan Ripås den välkände SEO-profilen Nikke Lindqvist för att städa upp och snygga till hans internetprofil. Med andra ord så kan man väl kalla detta arbete för Google-städning. Det arbete som utförs är att man försöker rensa bort känsligt, oönskat material och/eller ersätta det med helt nytt material så att de oönskade resultaten i Google hamnar mycket längre ner i resultatlistan.
Är detta nåt som är moraliskt riktigt frågar sig många. Men man kan väl se det ur två olika perspektiv tycker jag. Det finns många användare som varit alldeles för frispråkiga på Internet och som nu i efterhand ångrar sig eller ser att det påverkar deras karriär negativt osv. Visst är det väl så att man kan ge dem en andra chans och bara hoppas att de nu lärt sig en läxa. Nästa perspektiv är det ur ett eventuellt offers. Det finns många online som vill skriva ner eller förstöra en annans människas rykte på nätet. Kan man då hjälpa dessa personer att få bort den här ”internet-stämpel” så ser jag det endast som något positivt. Vem vet, om några år kommer kanske många SEO-firmor att även erbjuda en Google-städning som en del av sitt produktutbud!
Anlita en SEO-konsult eller arbeta in-house?
Om man är ett lite mindre företag, som bara har ett fåtal anställda då skulle jag absolut rekommendera att leja ut SEO-arbetet till en erfaren konsult. På det sättet kan ni själva koncentrera er på det allra viktigaste – nämligen er kärnverksamhet. Tillsammans utarbetar man då ut en plan för det SEO-arbete som sedan ska utförs av SEO-företaget.
Men om man redan har en egen marknadsavdelning då vill man kanske arbeta med sökmotoroptimeringen och internetmarknadsföringen på egen hand. Problematiken är då att i regel så behöver personalen utbildas i SEO-arbete. Men eftersom all marknadsföring på Internet är långsiktig och tidskrävande kan detta verkligen vara ett bra alternativ för de företag som är villiga att lägga ner den tiden och kostnaden. Så anlita då en bra konsult som utbildar er personal och som hjälper till att utarbeta en marknadsföringsplan som är anpassad till just ert företag och era möjligheter att synas bättre på Internet.
En effektiv sökmotoroptimering
Det finns många olika sätt att arbeta med sin SEO. Sökmotoroptimering kan vara det man gör ”on page” (på själva hemsidan). Då arbetar man framförallt med text, rubriker, meta-taggar, alt-taggar och länkstrukturen m.m. Sedan går arbetet i regel över till att hitta bra, externa länkar som dels ökar din synlighet på Internet men som också bidrar till en bättre ranking på Google. Hur får man då andra sajter att länka till din hemsida? Till att börja med så är det alltid viktigt att skaffa de första länkarna till hemsidan som ger en grundkraft. Det kan då handla om länkar från kataloger som listar företag i din bransch eller från starkare länkkataloger (med en pagerank).
För att få de riktigt starka, bra länkarna återstår sen ofta betalning eller att man byter länkar med andra relevanta sajter. Ett länkbyte kan göras på många olika sätt och om man hittar riktigt bra länkpartners kan det innebära en ökad trafik, samtidigt som det gynnar det direkta SEO-arbetet. Ett annat lite mer kostnadseffektivt sätt är att skapa inkommande länkar till sin hemsida genom att starta en gratis blogg. Om man skriver SEO-anpassade texter och utnyttjar bloggen på ett så effektivt sätt som möjligt så kommer de länkar man sen lägger från bloggen till hemsidan att hjälpa till i arbetet med sökmotoroptimeringen.
När man arbetar aktivt med sökmotoroptimering så är det framförallt mycket viktigt att hålla sig uppdaterad och anpassa sina arbetsmetoder efter de rådande förutsättningarna. Men man får ändå inte glömma att grunden till alla framgångar är ett hårt arbete och logiskt tänkande. Jag tror inte på några genvägar, jag tror på ett riktigt och bra innehåll som förmedlas på ett klart och tydligt sätt. Allt för att underlätta för Google att indexera och dina besökare att förstå vad din hemsida egentligen handlar om.
Nya trender innebär hela tiden nya marknadsföringskanaler. Lär dig så snabbt som möjligt hur du bäst kan utnyttja dem så att du dessutom får en bättre sökordsplacering i Google och på sikt ännu fler besökare. Finns möjligheterna så gäller det bara att utnyttja dem på ett effektivt sätt.
SEO-anpassa din text
Det allra första man bör ta tag i när man arbetar med ett företags sökmotoroptimering är en anpassning av hemsidans texter och rubriker. Detta är betydligt viktigare än vad många ”experter” vill göra sken av. En riktigt bra SEO-optimerad text kan göra direkta underverk på sökresultatet och få din hemsida att ranka betydligt bättre i Google.
I och med att man ser över och arbetar med texten på hemsidan gör man även innehållet betydligt enklare att indexera för Google. Det underlättar också i väsentlig grad för sökmotorerna när de ska avgöra vilka sökord som är mest relevanta för din hemsida. På det viset har du betydligt större möjligheter att placera dig bättre på Google med dina sökord.
Hur skriver man då för sökmotorerna?
Först och främst bör man göra en lista på de relevanta sökord man verkligen vill synas på. Koncentrera dig till att börja med på ett tiotal sökord (för en mindre hemsida). Allt för generella sökord bör undvikas eftersom de inte konverterar lika bra och konkurrensen i regel är alltför stor. När du kommit fram till en lista med de sökord du vill satsa på är det dags att börja med sökmotoroptimeringen på själva hemsidan. Nu SEO-optimeras meta-taggar, alt-taggar till bilder, rubriker och brödtexten efter de utvalda sökorden.
Tänk alltid i sökord, men låt dem ändå inte ta över för mycket! Det är alltid bättre att ändra ordföljden lite än att upprepa sig alltför mycket.
Den text du just nu har läst är SEO-anpassad. Tänkte du på det?
En etisk sökmotoroptimering
Jag hörde ett intressant radioprogram på P3 för ett bra tag sedan. Det handlade om SEO och sökmotoroptimering. De intervjuade ett stort, välkänt SEO-företag som kanske inte alltid gjort sig direkt kända för att använda de allra mest etiska metoderna när det gäller optimering. När jag lyssnade på programmet fick jag en känsla av att man ville framställa SEO-branschen i sin helhet som riktigt smutsig. Men jag tror och vet att det finns många i SEO-branschen som faktiskt inte använder sig av direkt fula metoder. Jag är nämligen själv en av dessa. Min strävan är att alltid använda mig av schyssta metoder och att bygga ett innehåll och texter som besökare och sökmotorer verkligen vill ha. Ibland skulle det nog vara bra om något mindre SEO-företag fick komma fram och representera branschen i media.
Vill du också komma högt på Google?
För de flesta seriösa företag är det alltid mycket viktigt att komma högt upp i Googles sökresultat. Google är den utan tvekan mest använda sökmotorn i Sverige och att synas bättre i Google betyder i regel fler besökare och en större försäljning.
Vägarna till en ökad synlighet och bättre ranking på Google kan vara många. Fokus ligger alltid på bättre placeringar på Google men även på en ökning av antalet relevanta besökare och en bättre exponering på andra hemsidor på Internet.
SEO och en social marknadsföring
Om man ska sia om vilka trender som blir de rådande inom SEO-branschen under 2021 och 2022 så måste jag nog säga att social marknadsföring kommer att fortsätta att spela en stor roll. Denna ”unga” marknadsföringskanal kommer växa ihop alltmer med SEO – och bli ett. Det kommer snart inte längre att räcka med att arbeta med SEO-insatser online. Vill man placera sig riktigt bra på mest konkurrensutsatta sökord så måste man även utnyttja möjligheterna som de sociala medierna numera ger. Facebook och Twitter växer fortfarande så det knakar och nya funktioner och möjligheter skapas varje dag. Det kan vara svårt att hänga med ibland i alla svängar och att arbeta med sociala medier tar mycket tid i anspråk och måste göras kontinuerligt. Därför lönar det sig ofta att anlita en välrenommerad SEO-firma som följer de senaste trenderna inom SEO och sociala medier.
Vilken inverkan har egentligen SEO?
Många kanske ställer sig kanske frågan om arbetet med sökmotoroptimering verkligen lönar sig. Har man egentligen råd som småföretagare? Eller är SEO något som bara stora företag eller helt webbaserade företag bör satsa på?
Frågorna kan säkert vara många.
För ett nystartat företag är förstås marknadsföring något som är A och O i början. Naturligtvis så köper ingen dina produkter eller tjänster om ingen hittar eller ser dem någonstans. För många företagare är det därför ganska så naturligt att satsa på reklam i form av annonser i press och ett utskick av flygblad m.m. Detta innebär ofta en mycket stor kostnad och är en typ av marknadsföring som ofta vänder sig till en alltför bred publik som många gånger kanske inte ens efterfrågar information om just dina tjänster eller produkter.
Vad kostar SEO jämfört med en annonsering i media?
En normal företagsannons i en dagstidning kostar alltifrån ett par tusenlappar och uppåt för publicering en endaste gång! För detta belopp kan du utan vidare få en hel månads SEO-optimering, om du är ett mindre företag. Så varför då inte satsa på sökmotoroptimering i början istället?
Fördelar med SEO jämfört med en traditionell marknadsföring
- SEO är mycket billigare än traditionell marknadsföring
- SEO når ut till dem som verkligen söker efter dina produkter eller tjänster
- SEO hjälper dig att bättre definiera din produkt eller tjänst
- SEO når ut på en nationell/internationell nivå
- SEO gör dig kontinuerligt synlig (inte bara lite då och då som med annonser i traditionell media)
När ditt företag sen har växt till sig så skadar det inte att börja arbeta med så kallad ”branding” då du gör ditt varumärke eller din tjänst mer känd och omtalad. Då kan du även kosta på dig att ha en traditionell annons ute ibland. Glöm bara inte bort att SEO är något man måste arbeta långsiktigt med för nå framgång.