SEO och Google Adwords
SEO – Sökmotoroptimering
Vad är SEO och hur kan vi använda oss av detta?
- Analys
- Research
- Innehåll (Content)
- Att skriva för Sök och kundbehov
- Kundresan online
- Spårning och uppföljning
- Hur fångar vi upp alla våra marknadsföringsaktiviteter genom sök?
- Med mera
Betalt sök – Google Adwords
- Vad är Google Adwords och hur fungerar det
- De olika annonsformaten
- Kontostruktur
- Bygg upp ditt konto efter er sajtstruktur
- Optimering, do:s and don’t:s
- Spårning och uppföljning
Vad är sökmotoroptimering?
SEO står för Search Engine Optimization och kan på svenska översättas direkt till sökmotoroptimering. Alltså hur man på bästa sätt optimerar en hemsida och dess innehåll för sökmotorer såsom Google och Bing. Inom den här branschen används ofta även andra termer för att beskriva marknadsföring på Internet. Ett populärt samlingsbegrepp är just internetmarknadsföring.
Hur optimerar och anpassar man då en hemsida optimalt så att den skall uppskattas och placera sig bra i sökmotorerna? För att förstå det så måste man veta hur de olika sökmotorerna väljer ut vilka faktorer som främst avgör en hemsidas placering i sökresultaten. Detta är förstås hemligt och ingen kan därför veta exakt hur.
Google är dock ganska så tydliga med vilka riktlinjer de vill att man håller sig till för att de lättare ska kunna hitta, genomsöka och uppfatta en hemsida på rätt sätt.
Vill du att fler ska känna till ditt företag?
Varje dag så görs det ca. 5.6 miljarder sökningar på Internet världen över. Internet är idag en av de absolut viktigaste marknadsföringskanalerna som ett företag kan utnyttja. Det inte bara så att det lönar sig att synas på Internet – det är idag faktiskt en självklarhet!
Är ditt företag synligt online?
Närmare 98% av alla sökningar utförs i Googles sökmotor. Dina framtida kunder söker efter din produkt eller tjänster med olika sökord. Syns du då inte relativt högt i sökresultaten så blir du aldrig hittad. Visst används i många fall ditt affärsnamn vid sökningen men för att fånga kunder som inte redan sedan tidigare känner till ditt företag då gäller det verkligen att placera sig bra på olika sökord som beskriver din verksamhet.
Sökmotoroptimering – Vägen till ökad synlighet
Det är Google som helt och hållet bestämmer vilken hemsida som skall hamna var i sökresultaten. Google söker genom och indexerar varje dag ca. 10 miljarder hemsidor världen över. Deras sökrobot ”Googlebot” går igenom materialet rekordsnabbt för att se om det har skett några uppdateringar sedan förra besöket. De tar också hänsyn till en mängd andra kriterier som är hemliga när de bestämmer vem som som ska hamna högt upp i resultaten (serpen).
En hemsida måste vara byggd på ett visst sätt, tydligt visa vad den representerar och helst även ha länkar från andra sidor som på så vis rekommenderar den. Detta är i stora drag det man har kommit fram till att Google vill ha.
Bli synligare online och öka din vinst!
En ökad synlighet på Internet ger fler kunder vilket i förlängningen bidrar till större omsättning och tillväxt!
Betalt sök – Google Adwords
Att annonsera på Google sök via Google Adwords är förmodligen ett av de billigaste och bästa sätten att driva en relevant trafik till din hemsida, vare sig ni bedriver e-handel, tillhandahåller information, vill driva in leads eller helt enkelt få fler läsare.
98 % av de sökningar som görs i Sverige görs via Google och antalet sökningar som görs varje dag är nu över 30 miljoner, bara i Sverige.
Därför bör ni först och främst ställa er frågan – ”Ska vi eller våra konkurrenter synas bäst till när en potentiell kund letar efter våra produkter eller tjänster?”
Flera skäl till varför ni ska jobba med betalt sök som enklast förkortas PPC:
- När ni jobbar på helt rätt sätt med PPC så syns ni när kunden aktivt söker efter just det som ni erbjuder.
- Det är mer kostnadseffektivt och mätbart jämfört med andra traditionella mediaköp.
- Direkt när ni har kommit igång med att driva trafik till webbsidan genom PPC-annonsering kan ni snabbt se vilka erbjudanden och budskap som fungerar bäst.
- Det går snabbt att ändra en strategi och omallokera budgeten om ni märker att någonting fungerar riktigt bra eller mindre bra.
- Full räckvidd och total kontroll. Ni kan inkludera och utesluta länder, orter, demografi, språk och en mängd andra kriterier i urvalet.
- Med PPC styr ni helt hur sökresultatet visas, dvs. med relevanta sökträffar som skickar kunden dit ni vill, där ni bestämmer er rubrik, annonstext och landningssida. Motsatsen är de organiska sökträffar i serpen som indexeras av Googles robot som går igenom er sajt. Detta resultat kan roboten tolka helt olika jämfört med hur ni själv vill att det ska visas. Till exempel så kan kunden hamna på fel landningssida eller så kan rubriken i sökresultatet vara helt missvisande.
- När organiska träffar syns tillsammans med betalda sökträffar ökar även känslan av seriositet och professionalism för den som söker. Statistiken visar en påtaglig ökning av klick från användare när både PPC och en organisk sökträff syns samtidigt.
PPC – är engelska står för ”pay-per-click” och används i de kanaler där ni som annonsör betalar enbart för klick på era annonser.
Att annonsera i Sökmotorer som Google.se/com är helt enkelt att annonsera i PPC-format.