Hur bra SEO-optimerad är din hemsida?
På Internet finns det många bra och verkligen användbara SEO-verktyg som man kan använda för att ta reda på hur pass bra en hemsida redan är optimerad för sökmotorerna. Vissa resultat och uppgifter bör man dock ta med en nypa salt (det är ju ändå en maskin som sammanställt resultatet och inte en levande människa). Ofta är de här verktygen också på engelska och utgår i regel från hemsidor skriva på engelska. De kan dock ge en liten fingervisning om vad som behöver förbättras på hemsidan.
Vad är din hemsida inriktad på för sökord idag?
Det första du bör starta med är att kontrollera vilka sökord som bäst beskriver din hemsida i nuläget. Det är något du kan göra med hjälp av olika SEO-verktyg. Det är dessa ord som du oftast använder på hemsidan i dagsläget. Stämmer det verkligen överens med de sökord du vill synas på vid sökningar?
Vilka sökord använder dina besökare?
För att ta reda på vilka sökord dina besökare och presumtiva kunder använder är Google Analytics här ett helt ovärderligt verktyg. Om du är osäker på om din hemsida är ansluten till Analytics kan du lätt kontrollera detta själv. Högerklicka på hemsidan och välj sedan i menyn ”Visa sidkälla”. Tryck Ctrl + F för att söka i koden. Sök efter ”Google-analytics”. Om du hittar ett resultat vid den sökningen så finns det installerat på sidan. Logga in på ditt Google Analytics konto och kontrollera vilka sökord din hemsida visas under. Se där vilka du kan förbättra placeringen på?
Vilka sökord kan du ha missat?
Det vanligaste misstaget är förmodligen att man inriktar sig på alldeles för breda och stora sökord. Tänk dig in i dina besökares situation. Försök även att tänka bort alla fack-uttryck och för komplicerade termer. Hur söker dina kunder egentligen på Google? Ett bra tips är att kontrollera dina konkurrenters hemsidor för att se vilka sökord de framförallt valt att satsa på. För att ta reda på om ett sökord är ”brett” eller inte så söker du på Google på det ordet. Precis under sökrutan kan du då se hur många resultat du får per sökord. Det bör i regel inte vara flera miljoner, men inte heller för få resultat för att vara lönsamt.
När du hittat dina relevanta sökord
Efter att du har konstaterat vilka sökord du verkligen vill synas på i Google kan du testa vilket resultat din hemsida får i de olika SEO-verktygen på de orden.
- Kontrollera först om dina meta-taggar är optimerade och relevanta för sökorden i fråga med hjälp av online verktyg.
- Kontrollera även hur snabbt din hemsida laddas.
- Kontrollera hur många inkommande länkar den enskilda sidan har.
Sen har du lite att jobba med!